Sistem adaptiv integrat de monitorizare și coordonare a punctelor de trecere pietonală

Responsabil de proiect: Dr. ing. Sorin SOVIANY – CS III


Obiectivele generale ale proiectului

  • Definirea și analizarea de scenarii de intersecții și traversări ale drumurilor publice cu trafic vehicular bazate pe modele contextuale;
  • Specificarea arhitecturii sistemului adaptiv de monitorizare a punctelor de trecere pietonală;
  • Definirea infrastructurii de comunicații wireless vehicul – obiect și obiect – obiect;
  • Specificarea arhitecturii rețelei de comunicații vehicul – obiect și obiect – obiect;
  • Fundamentarea modelelor de interfață pentru comunicații inteligente între sistemul adaptiv de monitorizare și rețeaua de comunicații;
  • Fundamentarea unui model conceptual de centru de coordonare a traficului de pietoni la punctul de trecere.

Descriere proiect

Proiectul a avut în vedere fundamentarea de soluții tehnice pentru implementarea conceptului de Smart Safety într-un ecosistem Smart City, cu orientare spre creșterea siguranței participanților la trafic prin monitorizarea și coordonarea inteligentă a trecerilor pietonale. Modelul conceptual elaborat susține implementarea conceptului de zebră inteligentă prin integrarea de tehnologii informatice și de comunicații, cu adaptabilitate la scenariile de trafic și la specificul zonelor țintă. Soluțiile prezentate au propus modele inovatoare ale coordonării traficului pietonal prin utilizarea unui sistem inteligent, adaptiv, de monitorizare a trecerii de pietoni, prin folosirea unei infrastructuri de comunicații vehicul–obiect și obiect-obiect în care sunt evitate interferențele și printr-un centru inteligent cu capacitate de învățare care realizează coordonarea procesului de traversare. Modelul conceptual de sistem inteligent propus integrează servicii de monitorizare, control și comunicații pentru a permite gestionare dinamică a traficului pietonal la un punct de trecere. Monitorizarea, controlul și comunicațiile sunt cele trei aspecte majore cu care un sistem adaptiv poate îndeplini sarcini de integrare într-un mediu de servicii inteligente, așa cum este definit SmartCity.

Rezultate

Model conceptual de sistem adaptiv integrat de monitorizare și coordonare a punctelor de trecere pietonală, bazat pe următoarele rezultate intermediare (corespunzătoare componentelor arhitecturale, funcționale și de integrare) :

  • Scenarii tipice de intersecții și de traversare a drumurilor publice cu trafic vehicular, folosind modele contextuale;
  • Specificarea arhitecturii sistemului adaptiv: componente, structură funcțională, tehnologii pentru detecția și urmărirea traficului vehicular bazate pe rețele de senzori;
  • Studiu privind infrastructura de comunicații necesară: comunicații wireless vehicul-obiect și obiect-obiect, tehnologii wireless 5G, scheme de anulare a interferențelor;
  • Raport privind arhitectura rețelei de comunicații vehicul – obiect și obiect – obiect: norme și criterii de includere a infrastructurii de comunicații vehicul – obiect și obiect – obiect într-o arhitectură deschisă, elementele de structură funcțională, control și management;
  • Raport cu specificarea modelelor de Interfață pentru comunicații inteligente între sistemul adaptiv și rețeaua de comunicații: la nivel hardware (interfețe standard și proprietare pentru conectarea infrastructurilor fizice ale sistemului de monitorizare și ale rețelei de comunicații) și la nivel software (interfețe deschise pentru conectarea aplicațiilor de tip program din sistemul adaptiv de monitorizare și coordonare a traficului pietonal);
  • Model conceptual de centru de coordonare a traficului de pietoni la punctul de trecere, pentru care se specifică: funcțiile și structura centrului de analiză și coordonare a traficului de pietoni, aspectele de integrare a unui model predictiv în cadrul centrului inteligent, bazat pe învățare, de analiză și coordonare a traficului de pietoni la punctele de trecere.